Xplora

Avans Hogeschool biedt hoger beroepsonderwijs in drie steden aan, waarvan Breda er één is. De locaties in Breda zien de laatste jaren een groei qua inschrijven. Maar waar laat je al deze studenten studeren wanneer zij geen les hebben? Xplora is daar de oplossing voor. Alleen sluiten de behoefte van de studenten, docenten en andere bezoekers hier niet goed meer op aan. Tijd voor actie dus!

Opdrachtgever: Avans Hogeschool

Diensten: strategie, ux design, service design, workshop

In samenwerking met: Muzus

Briefing

Hoe kunnen de inrichting, faciliteiten en diensten van Xplora (mediatheek Avans Hogeschool) beter op elkaar afgestemd worden, zodat de bezoeker nog beter bedient wordt?
stickychapters_avans5

Aanpak

Om achter de daadwerkelijke behoefte te komen is er veel gesproken met bezoekers van Xplora. Van voltijdstudenten tot aan onderzoekers en van medewerkers tot aan bedrijven die hier hun stagegesprekken voeren. We wilden namelijk al hun verhalen boven tafel krijgen. Dit is gedaan door middel van een cultural probe die een week lang bijgehouden moest worden.

Zo werd onder andere duidelijk hoe de werkdagen eruit zagen en welke rol Xplora hier in had. Na deze cultural probe was het tijd voor verdieping. Interviews hebben ervoor gezorgd dat aannames werden ontkracht en nieuwe inzichten naar voren kwamen.

stickychapters_avans4

Resultaat

Nadat de vangst binnen was, is dit vastgelegd in zes verschillende persona’s. Zo ontdekte we de Stille Leerder en de Collaborerende ZZP’er. Iedere persona’s had zijn eigen verhaal, leereigenschappen en werkzaamheden. Deze verhalen zijn gepresenteerd aan een speciaal team, bestaande uit de architect van de Xplora verbouwing, de directie van de verschillenden vestigingen en medewerkers van Xplora zelf.

Nieuwsgierig wat we voor je kunnen betekenen?